Bodyscan

Wil je ontspannen?

Dan is aandacht voor je lichaam vaak de beste eerste stap.

Tijdens deze bodyscan geef je in 20 minuten aandacht aan je hele lichaam.
Je hoeft verder niets te doen, alleen belangstellend aanwezig te zijn.

Vaak laat je spanning vanzelf los. Maar ook als ongemak en spanning blijft, kun je merken dat je meer bent dan spanning en ongemak alleen: dat je lijf goed is zoals het is.

Met deze meditatie zorg je dus goed voor jezelf en voor je lichaam.

De bodyscan is de eerste meditatie van elke mindfulnesstraining.

Tijdens de bodyscan ga je op reis door je lichaam. Je traint je aandachtsspier, en je oefent opmerkzaamheid van je lichaam en je automatische reacties. Je kijkt met warme belangstelling naar wat je ervaart, wat het ook is.

Je geeft jezelf aandacht, compassie èn de ruimte om tot rust te komen.

Je lichaam is altijd in het hier-en-nu. Aandacht voor je lichaam werkt als een anker voor je bewustzijn. De gedachten die langskomen staan minder op de voorgrond, en je aandacht krijgt de kans om tot rust te komen.

Dit kan je helpen tijdens spanning, stress en onrust, maar ook als je gewoon even tijd voor jezelf wil.

Tijdens de bodyscan beweegt je aandacht door je lichaam, waardoor het makkelijker om erbij te blijven. De bodyscan is daardoor heel geschikt als eerste meditatie-oefening.

Je oefent in deze meditatie drie dingen:

  1. Je aandachtsspier, waardoor je steeds beter kunt kiezen waarop jij je aandacht richt in je dagelijks leven.
  2. Je opmerkzaamheid, waardoor je sneller opmerkt wat je nodig hebt en dat je bijvoorbeeld gestresst bent.
  3. Zelfcompassie, zodat je kunt erkennen wat er gebeurt, vol vertrouwen dat je goed genoeg bent. Dit helpt je om beter voor jezelf te zorgen, en om eerlijker te durven kijken naar wat er gebeurt in je leven.

 

Meestal geven we pas aandacht aan ons lijf als er ongemak is, of het niet doet wat je wilt.

Tijdens de bodyscan geef je zorgzame aandacht aan je lijf, zonder dat je er iets mee hoeft te bereiken. Je geeft gewoon warme belangstelling aan wat je voelt. En dat in zichzelf kan je welzijn een boost geven.

Voor mij blijft het een krachtige meditatie, ook na tien jaar oefenen. En ik gebruik hem regelmatig om in slaap te vallen.

Wat is jouw favoriete moment? 

Ik hoor het graag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.