👈Naar de bibliotheek

7.
UIT JE DENKEN, UIT JE ZORGEN

Gedachtes zijn geen feiten.
En toch hangen we ontzettend veel betekenis aan ons denken. We geloven onze overtuigingen, identificeren ons er vaak mee, en we vergeten dat ons bewustzijn meer is dan onze gedachten.

Hoe komen we los van negatieve gedachtes?
Hoe kunnen we weer regie krijgen over ons bewustzijn?

Daar gaat module 7 over.

mp3 (5 min.)

Uitleg

Deze module is nieuw! We combineren Mindful met je Peuter met aanvullende teksten en oefeningen.

KIJKEN / LUISTEREN
Naar behoefte. Voor video scroll verder

  • Intro – mp3 (5 min.)
  • Handleiding – mp3 (2 min.)
  • 3B: Tools voor bewustzijn – mp3 (15 min.)

LEZEN

  • Gedachtes (blz. 178)
  • Je bent niet je gedachten – pdf

Meditatiesessie

SAMEN VERDIEPEN
Woensdag 10 mei 20:30 – 21:30

Meditatie met gedachtes en gevoelens
Link naar de zoom meeting room

Oudercirkel

SAMEN VERDIEPEN
Woensdag 24 mei 20:30 – 21:30

Een weg dwars door piekeren en onrust
Link naar de zoom meeting room

Videoles

KIJKEN / LUISTEREN + OEFENEN
Op je eigen moment, naar behoefte

  • Negatieve gedachtes loslaten (met slides) –  mp3 (10 min.)
  • Gedachtes betrappen – mp3 (10 min.)
  • 5 keer piekeren doorbreken – mp3 (22 min.)

Aandacht geven

MEDITATIE
3 – 6 keer per week. Scroll verder voor tips.

MINDFUL LEVEN

  • Koelkastconfrontatieeen week lang, na het bekijken van de videoles over automatische gedachten: oefen met losser komen van je 3 meest voorkomende negatieve gedachtes.

MINDFUL MET JE KIND

  • Kijkmeditatie met aandacht voor je kind (8 min.) – Één keer of meer. Geef in het bijzonder aandacht aan gedachtes die opkomen, en oefen met accepteren en dan terugkeren naar het kijken. Gebruik de audio op speaker, en vul erna de vragen in zoals op blz. 136

Extra’s

KIJKEN / LEZEN
Naar behoefte.

UITLEG

HANDLEIDING

(2 min.)

Losser komen van gedachtes…
We willen wel, maar hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?

mp3

 

3B: BEWUSTZIJN troubleshooting

Gericht je bewustzijn steunen of ontwikkelen?
In deze video: de verschillende aspecten van je bewustzijn, en een infographic van alle oefeningen om gericht te oefenen.
Plus: een nieuwe tool om te zien hoe het met je gaat.

mp3

Overzicht oefeningen – pdf
Overzicht oefeningen – jpg

LESSEN

Negatieve gedachtes loslaten

(10 min. + ca. 10 min. schrijftijd)

Automatische negatieve gedachtes zijn al dieven in de nacht… Ze nemen ongevraagd je stemming over en stelen je eigenwaarde.

In deze videoles:

  • ontdek je jouw grootste dieven
  • leer je 5 manieren om ze te ontzenuwen
  • leg ik je uit wat de koelkastconfrontatie inhoudt.

Wat je nodig hebt:

Gedachtes betrappen

(10 min.)

Interpreteer jij deze situatie twee keer hetzelfde?

Aan de hand van een kort verhaaltje kun je ontdekken wat je stemming met je gedachtes doet – en andersom.

Wat je nodig hebt:

5 Keer piekeren doorbreken

(22 min.)

In deze les ga je op 5 manieren met piekeren mediteren. Zo kom je losser van je gedachtes, en krijg je zicht op wat eronder speelt.

Wat je nodig hebt:

GROEPSLESSEN

Meditatiesessie via Zoom

WOENSDAG 10 mei
20:30 – 21:30

Link naar Zoom

Deel het event op Facebook

Wat je nodig hebt:

  • Alles om prettig op de grond te zitten.

Rust in je hoofd, ondanks je gedachtes

😖 Gaan jouw gedachtes non-stop door?
😖 Kan je wekenlang over iets piekeren?
😖 Raak je wel eens van streek door iets dat je denkt?
 
Dan is deze meditatiesessie voor jou!
 
Velen van ons zijn gewend om bijna al onze aandacht aan gedachtes te geven. En als we ermee willen stoppen, blijkt dat nauwelijks te kunnen. Afleiding lijkt het enige medicijn. Maar helaas wordt de onrust daar niet veel minder van.
 
Deze meditatie helpt je met tot rust komen.
Niet door gedachtes bewust te stoppen (want bijna niemand kan dat), maar door de ruimte te vergroten tussen je gedachtes en je bewustzijn.
En dan blijkt ineens: je bent niet je denken. En nog veel erger: gedachtes zijn geen feiten. Ze worden gekleurd door gevoelens – en andersom.
 
Tijdens deze meditatie kun je ontdekken hoe dit bij je werkt, en leer je steeds sneller uit je gedachtetrein te stappen.
Zo krijg je steeds meer rust, vrijheid en regie over je eigen binnenwereld.
 
Na de meditatie is er een deelronde

Oudercirkel

WOENSDAG 24 mei
20:30 – 21:30

Link naar Zoom 

Deel het event op Facebook

Wat je nodig hebt:

  • Alles om prettig te zitten.
  • Pen en papier
✨ Hoe kom je van gepieker af?
✨ En waarom zijn sommige negatieve gedachtes zo hardnekkig?
 
In deze oudercirkel ontdek je hoe je voor eens en voor altijd afrekent met piekeren.
 
Je gaat op zoek naar het ‘haakje’ in je bewustzijn waaraan je denken elke keer weer blijft hangen. En vervolgens ga je het haakje lospeuteren: met inzicht in je gedachteprocessen, en compassie voor onderliggende pijn.
 
Wat je leert:
✨ negatieve gedachtes begrijpen
✨ gedachteloops doorbreken
✨ oorzaken aanpakken
✨ je bewustzijn vriendelijk bijsturen

Hoe gaan we dat doen?
✨ met een geleidde oefening
✨ door onze ervaring te onderzoeken
✨ door uit te wisselen met andere ouders en Loes.

Mediteren

De meditatie van de maand gaat over gezond omgaan met lastige gevoelens en situaties. Natuurlijk kun je ook een andere meditatie kiezen die bij je behoeftes past.

TIPS:

  • Verwachtingsmanagement: het is voor bijna iedereen onmogelijk om te stoppen met denken en kalmte af te dwingen. Deze meditatie gaat dan ook over het observeren van je gedachtes en gevoelens, of die nu druk zijn of rustig. Oefen dus met steeds opnieuw opmerken dat je denkt, zonder dat je daarmee iets hoeft te veranderen.
  • Onrust: als je steeds opnieuw wordt meegezogen, kun je proberen om bewust je gedachtes uit te laten razen. Vaak willen we (stiekem) de gedachtestroom beheersen. Als je dat loslaat, wat gebeurt er dan?

Zitten met iets moeilijks

(13 min.) 

Je kunt deze meditatie doen als er iets lastigs speelt in je leven, als je je rot voelt, of als je jezelf even wilt verzorgen met aandacht.

Download

TIPS:

  • Als je mediteren vermijdt kun je hem óók inzetten. Vaak ga je dan (onbewust) ongemak uit de weg gaat. Bijvoorbeeld bij innerlijke onrust, langdurige stress of als je even teveel op je bordje hebt.
  • Bij het doorbreken van patronen kan deze meditatie kan je ondersteunen. Je leert namelijk om bewust stil te staan bij wat je voelt, wat de noodzaak van gedragspatronen vermindert.
  • Als je wil stoppen met piekeren helpt de meditatie doordat je leert om je aandacht te verplaatsen van je gedachtes naar je lichaam en je emoties.

Een meditatie die past bij dit moment

Maak van mediteren echt een moment voor jezelf!
Dat betekent ook: stilstaan bij waar je zin in hebt, en wat je nodig hebt. Misschien gun je jezelf eentje die je niet vaak hebt gedaan, of zelfs helemaal nog niet.

Welke meditatie zou je vandaag willen oefenen?

Veel plezier en tot in de community!

× Even contact