- MATERIALEN -
De vicieuze cirkel van intensiteit doorbreken

Hallo lieve en moedige ouder! 

Ik hoop dat je veel aan de tools uit het webinar zult hebben. Op deze pagina vind je alles om zelf aan de slag te gaan: presentatie, oefening en tips. En als je verder scrolt vind je nog een cadeautje🎁

Heel veel plezier en succes!
Loes.

P.S.: de pagina blijft tot oktober beschikbaar, en je hebt tot 15/6/2023 de tijd om de video te downloaden.

MATERIALEN

Presentatie

Presentatie slides – pdf

Bekijk de video hieronder op youtube (82 min.).
Of gebruik deze downloadlink van we-transfer met alle materialen (1,5 gb), beschikbaar tot 7 juni.

TIP: Je kunt de video versneld afspelen op youtube.

Tips

TIPS: OUDER-KIND ADEMRUIMTE
Neem de tijd om je deze oefening eigen te maken!

  • Oefen eerst een aantal keer op een rustig moment.
  • Doe de oefening dan na een intense situatie, of vooraf, als je moeilijkheden verwacht.
  • Oefen daarna pas tijdens een intense situatie met de audio – en zorg dat de situatie veilig is!
  • Als je ervaren bent met de oefening, kun je hem ook uit je hoofd doen, en eventueel aanpassen  aan de situatie.

 

TIPS: 7 STAPPEN
Automatiseer de 7 stappen stuk voor stuk.

  • Print de pagina’s over de 7 stappen en vul ze in (zie presentatie).
  • Oefen zelfregulatie met de 3-minuten ademruimte
  • Oefen het observeren van je kind met de kijkmeditatie
  • Vindt een framework voor het herkennen van behoeftes die bij jou past. Bv. Circle of security, of google needs + nonviolant communication.

 

TIPS: HEB JE EEN HOOFDPIJNDOSSIER?
Is er een situatie die steeds terugkomt en waar je niet goed raad mee weet?
Probeer dan eens deze stappen:

  • Op een rustig moment: zet de situatie op papier. Wat gebeurt er? Waar zijn jullie, en wanneer? Wie is er betrokken? Wat is jouw rol?
  • Doe de ouder-kind ademruimte begeleid door de mp3, met de situatie in gedachten.
  • Vul vervolgens de 7 stappen in, waarbij je de pdf kunt gebruiken van de presentatie.
  • Sta uitgebreid stil bij stap 7: waar heb ik invloed op? Waar heeft mijn kind behoefte aan? Hoe kan ik dat regelen binnen de mogelijkheden?
  • En de bonus: sta stil bij hoe je kunt delen met je kind wat je ziet van diens ervaring & eventueel de jouwe. Help je kind begrijpen dat hij/zij gezien wordt.
    Gebruik directe taal, en afhankelijk van de leeftijd meer of minder woorden. Bij een klein kind is soms iets simpels ‘Je wil niet stoppen met spelen! Je bent boos!’ of ‘Ik was boos he? Je leek er van te schrikken.’ of ‘Ik weet niet wat er speelt, maar ik zie dat je het moeilijk hebt. Ik ben bij je.’
    Soms is in stilte bij je kind blijven het beste wat je kunt doen.
    Wat zou er bij deze moeilijke situatie passen?

 

En loop je vast?

Je kunt altijd een appje sturen, of maak gebruik van het cadeautje!

Succes!

CADEAUTJE

Even sparren

Wil je nog even sparren?
Heb je nog vragen?

Dan ben je van harte welkom om 30 minuten te reserveren in mijn agenda! Via telefoon of Zoom. 
No strings attached!

Veel plezier en wellicht tot ziens!

× Even contact