Oefening: mindful naar de wc

Misschien spreekt mindfulness je aan, maar heb je er weinig tijd voor. Dan kun je heel goed beginnen op korte momenten dat je alleen op jezelf hoeft te letten. Bijvoorbeeld als je naar de wc gaat.

Hieronder een oefening om bewust naar de wc te gaan. Zo kun je elke keer opnieuw even uit de automatische piloot stappen, pauze nemen en daarna bewust verder gaan.

Je kunt alle stappen volgen, of er je eigen draai aan geven. Het belangrijkste is dat je vriendelijke open aandacht geeft aan wat je doet, en wat je ervaart.


Mindful naar de wc

Deurklink
Word je bewust van je intentie om mindfulness te oefenen als je de deurklink vastpakt.
Maak de deur met aandacht open – Hoe voelt de klink in je handen?

Deur door
Breng de aandacht naar je benen en stap de wc binnen – Wat voel je in je lijf? Beweeg je met aandacht? Of merk je op dat je automatisch beweegt?

Deur dicht
Pauzeer een moment als je de deur dicht hebt gedaan. Twee seconden is soms al genoeg om de automatische piloot uit te schakelen.

WC bezoek
Kies nu een focus voor je aandacht. Bijvoorbeeld:

je handelingen
je zintuigen
je lichaam
je adem
je stemming
je gedachten
je impulsen
je behoeftes

Waar je ook aandacht aan geeft: dit is oefenen met mindfulness. Kijk of je vriendelijk en open kunt zijn naar wat je opmerkt. Het is niet erg als je afgeleid raakt. Dat doet onze geest nu eenmaal. Sterker nog: afleiding hoort bij het oefenen.

Zodra je afleiding opmerkt ben je mindful, weer bewust van je ervaring. Dan kun je weer vriendelijk terugkeren naar je focus en daar aandacht aan geven. Elke keer dat je terugkeert, heb je weer een beetje meer mindfulness ontwikkeld (hoera!).

Pauze
Als je klaar bent, kun je nog heel even blijven zitten. Eventueel kun je je adem volgen. Of het nu een paar seconden is of een paar minuten, een pauze kan je helpen om met rust je activiteiten weer op te pakken.

Wat is nodig?
Als laatste kun je jezelf vragen: wat is er nodig? Wat heb ik zelf nodig? Wat heeft de situatie nodig? En wat niet? Aan het einde van een (mini) pauze heb je een groter bewustzijn. Je kunt nu met een wijdere blik een koers uitzetten.

Weer naar buiten
Ga weer met aandacht naar buiten. Sluit de deur bewust, en verplaats je aandacht naar de situatie waar je instapt.

Weer verder
Kijk of je bewust je activiteiten op kunt pakken. Af en toe kun je wellicht opmerken wat je ervaart. En als je opgeslokt wordt door de automatische piloot, komt er altijd weer een nieuw moment dat je naar de wc gaat, en weer kunt oefenen.


Zelfs geen tijd op de wc? Lees de suggesties voor andere momenten in dit artikel, of neem contact op voor een gratis consult.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.