10 Opvoedtips bij lastig gedrag, van experts in hyperhoogbegaafdheid

Wat als je standaard opvoedtechnieken niet blijken te werken?
Als het advies van professionals niet helpen?
Maar je kind wel meer begrenzing nodig heeft?
Als iedereen last heeft van lastige gedrag, inclusief je kind zelf?
Wat als je lieve kind duidelijk niet goed in zijn vel zit?

Dan kan het een enorme zoektocht zijn naar de juiste begeleiding van je kind.
In deze live deel ik 10 opvoedtips die ik destilleerde uit de gesprekken met experts in hyperhoogbegaafdheid.

Op 1 juni mocht ik naar het congres ‘Hoogbegaafd van wieg tot werk’ van Talentissimo. Ik sprak er met Sue Jackson en Urmila van der Bijl-Manniesing over hun werk, en over de opvoeding van hun eigen kinderen.

De tips zijn verrassend toepasbaar in gezinnen zonder hyperhoogbegaafdheid. Ik ga ze inzetten in de opvoeding van mijn eigen kinderen, en wie weet kun jij er ook wat mee. Uiteraard is iedere situatie anders, tips zijn geen panacee.

Dus laat het me weten in de comments👇 welke tips zijn nuttig voor jouw gezin? En welke niet?

10 TIPS

Tips van Urmila van der Bijl-Manniesing, jeugdverpleegkundige en talentbegeleider bij Talentissimo:

  • Stel samen met je kind de structuur op. Wat zijn jullie gezamenlijke uitgangspunten? Wat mag er wel en wat mag er niet? Welke voorwaarden zitten er aan vrijheid? Als je gezamenlijk ‘ja’ zegt tegen de structuur, bestaat opvoeden voornamelijk uit ‘helpen herinneren’.
  • Laat je kind veilig uitrazen bij een meltdown. Zoek een veilige, neutrale plek, en laat straf achterwege. Je kind is niet in staat om zichzelf te beheersen.
  • Probeer je kind pas te bereiken als die ontladen heeft. Zolang er nog veel emoties zijn, kan je kind niets tot weinig ontvangen. Neem dus de tijd om je kind tot rust te laten komen.
  • Laat zien dat je jouw kind begrijpt. Formuleer wat je ziet, verwoordt behoeftes, leg verbanden met eerdere gebeurtenissen en ga pas verder als je kind zich gezien voelt.
  • Deel je eigen relevante ervaring. Zonder zelf betrokken te raken bij je herinnering, kun je verwoorden hoe ook jij met iets vergelijkbaars hebt geworsteld. In een vorm die past bij de leeftijd. Zo help je jouw kind bij eenzaamheid, en laat je zien dat geworstel universeel is.

Tips van Sue Jackson, psychotherapeut voor hyperhoogbegaafden:

  • Laat je kind begaan en observeer wat er gebeurt. Grijp pas in als het echt nodig is. Laat je kind zichzelf ontdekken, en de consequenties van zijn acties.
  • Nose-to-nose straight talk. Laat je kind duidelijk weten dat jij ziet wat er gebeurt. Ook hierbij grijp je verder niet per sé in. Je kind weet zich zo gezien, en is zich bewust dat jij wél in zal grijpen als die zich niet bijstuurt.
  • Geef voorbeelden van positief gedrag. En laat het daarbij. Zo krijgt je kind de gelegenheid om te reflecteren, en het de volgende keer op eigen initiatief anders aan te pakken.
  • Plaats een opmerking en laat het liggen tot de volgende dag. Door tijd te laten zitten tussen de interactie en het gesprek, kunnen gevoelens zakken en kan je kind reflecteren. Zo help je jouw kind om tijdens het gesprek al zijn capaciteiten te gebruiken, niet gehinderd door stress of verzet.
  • ‘Dude, sharpen your teeth on something else than your parents’. Als je kind zijn capaciteiten botviert op jou als ouder, is het tijd om die energie te kanaliseren in een project. Iets waarover je kind gepassioneerd kan raken, en iets dat hij niet direct kan en waarvoor hij discipline moet opbouwen. Bijvoorbeeld het leren bespelen van een instrument, leren koken, of een andere taal leren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.