Zelfcompassie tip 3: Leg een hand op je hart

Werkt ook zonder zweverigheid.

Wist je dat aanraking ons kalmeert?

Vast wel. Dat doe je waarschijnlijk automatisch als je kind van streek is.
Maar dit houdt niet op als je volwassen wordt. We zijn aangelegd om op aanraking te reageren. En dat blijft je hele leven zo.

Je hebt vast wel ervaring met de ontspannende werking van een knuffel, zelfs al is het maar samen hangend op de bank.

Het bijzondere is dat ook jezelf aanraken dit kalmerende deel van je brein activeert.

Ik hoor je bijna denken: maar dat werkt vast niet zo goed als en knuffel van een ander! Wellicht is dat ook zo. Dat weet ik niet voor jou.

Maar wat ik wél weet is dat je soms niet zoveel te kiezen hebt.

Soms zijn er situaties waarin je alle hulp kunt gebruiken die je krijgen kan. En ik nodig je uit om het te proberen.

Je hand op je hart leggen.

Of om je schouders.

Of op je gezicht.

Of op een gespannen plek.

En dan zien wat het met je doet. Met een open, vriendelijke blik.

Als je het moeilijk vindt om te doen, wellicht helpt het een handje om te weten dat het onderzocht is.

De wetenschap staat achter je.
Achter jou en je beide handen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.