De Ouder-Kind Ademruimte effectief inzetten

Een quick fix voor rust in huis, wie wil dat nou niet?

Ik wel in ieder geval.

En het kan, rust in huis binnen een paar seconden. Maar het vergt wél oefening. Als je de ouder-kind ademruimte onder de knie krijgt, kun je steeds effectiever omgaan met lastige situaties, en steeds sneller de situatie zó bijsturen dat iedereen krijgt wat die nodig heeft.

De ouder-kind ademruimte is quick, (maximaal 5 minuten) maar geen quick fix. Wat het wél doet, is heel effectief de kluwen van stress ontwarren tussen jou en je kind. Dit doe je door juist het fixen even los te laten, en de situatie onder ogen te komen zoals die nu is.
En hierna kun je dan vanuit een breder bewustzijn met een passend antwoord komen.

Zoals met alle technieken werkt het pas als je het hebt ingeoefend.

En hoe je dat doet? Daarover gaat deze post.

In 3 stappen integreren.

Tijdens trainingen leren ouders deze techniek in 3 fases:

  1. Inoefenen
  2. Inzetten
  3. Inkorten

Ik raad je aan om thuis hetzelfde te doen. Je kunt per fase zolang nemen als je wil, ik raad over het algemeen een week (of twee) aan.

Het werkt het best om de ouder-kind ademruimte elke dag minstens een keer te doen. De kracht zit in de herhaling.

De basis:

Het belangrijkste: het gaat niet om resultaat, maar om het oefenen met je aandacht. Met een milde, open en vriendelijke houding. De kern is dat we leren om met warme belangstelling te onderzoeken wat er gebeurt. En die houding is belangrijker dan ‘of het lukt’. Wat dat ook mag betekenen.

Het allerbelangrijkste is dat jij en je kind er wat aan hebben, dus kies wat je past, en pas onderdelen aan als die zo beter voor je werken. Hierbij raad ik je aan om in de eerste week trouw te zijn aan het origineel, en na verloop van tijd aanpassingen te doen.

Hieronder een aantal tips om de oefening eigen te maken.

1. Inoefenen

  • De eerste keer alleen: doe de oefening met audio. Neem een situatie in gedachten die lastig voor je was, maar niet al te beladen. Eventueel kun je achteraf noteren wat je ervaren hebt.
  • Op rustige momenten met je kind: kies momenten waarin je kind weinig interactie met je nodig heeft. Bijvoorbeeld als je kind slaapt, eet of zelf speelt. Kondig aan wat je gaat doen. Je kunt de audio het best op speaker zetten en je ogen open houden.
  • Zonder audio: oefen met het doen van de 5 stappen op een rustig moment.
  • De ‘gewone’ ademruimte oefenen: bij het inoefenen kan het fijn zijn om eerst alleen bewustzijn van jezelf te vergroten. Dat kan met de 3-minuten ademruimte.
  • Als iemand je eraan herinnert: zo leer je dat je op elk moment kunt inchecken bij jezelf en bij je kind. Ook op de fiets. Stuur elkaar bijvoorbeeld een whatsappje met alleen het woord AR (voor ademruimte). Afhankelijk van de context kun je de ouder-kind versie of de gewone versie doen.

Je kunt in deze fase ook al af en toe de oefening inkorten, of er delen uit doen. Maar het doel is dat je jezelf de hele techniek eigen maakt, zodat je straks onder stress, de techniek routine-matig in kan zetten.

2. Inzetten

Stressvolle situatie? 

Zorg allereerst dat de situatie veilig is!
Dat je kind geen gevaar loopt, dat je kind niet zichzelf of anderen pijn doet of iets stuk maakt.

Kijk goed naar een geschikte plek om de oefening te doen. Soms is dat buiten de ruimte (als je je zelfcontrole dreigt te verliezen bijvoorbeeld), het kan ook een stukje bij je kind vandaan zijn, of wellicht hou je je kind zelfs vast.

Beperk de interactie met je kind. Focus zoveel mogelijk aandacht op jezelf en de oefening. Daar heeft iedereen uiteindelijk het meest aan.

En wanneer ga je hem dan inzetten?

  • Achteraf: het kan helpen om in het begin juist na een stressvolle situatie te oefenen.
  • Bij milde stress: nu is het tijd om het ‘live’ de stappen te gaan doen. Maar begin in licht stressvolle situaties, met audio. Zo hoef je niet te veel te jongleren van binnen.
  • Voorafgaand: sommige situaties komen steeds terug, je kunt dan ook de oefening inzetten om de uitkomst van de situatie te gaan veranderen.
  • Tijdens (heftige) stress: met audio (op speaker of in je oren), en kondig even aan wat je gaat doen. Blijf oog houden voor de veiligheid van de situatie.
  • Tijdens mooie momenten: je kunt de oefening inzetten wanneer je wil. Als je merkt dat je afwezig bent en meer verbinding wilt, dan is dit een goede gelegenheid. In de post met de audio vind je nog meer suggesties.

3. Inkorten

Hoe vaker je het oefent, hoe dieper de gewoonte om mindfulness toe te passen op moeilijke momenten. Meestal wordt het na een tijd minder noodzakelijk om de hele oefening van 5 minuten lang te doen.

Vooral als je oefent met vroeger stress te signaleren, leer je om stress bij jezelf en je kind steeds meer te voorkomen.

Het kan je tweede natuur worden om je bewust te zijn van je eigen ervaring en die van je kind. Dat betekent dat je niet alleen stress voorkomt, maar ook dat het veel makkelijker wordt om de behoeftes van iedereen te herkennen en te vervullen.

Zo kun je de oefening gaan inkorten:

  • Alle stappen aanstippen: je kunt wellicht steeds korter stilstaan bij de verschillende stappen. Soms is al een seconde of tien genoeg om alle stappen na te lopen. Daarbij check je even in, zonder uitgebreid te kijken. Of je geeft alleen bewust aandacht aan de pijnpunten die je tegenkomt. Dit werkt goed als je al de gewoonte hebt om aandacht te geven aan de ervaring van jezelf en je kind.
  • Van perspectief wisselen: soms is het genoeg om even in te checken bij jezelf en bij je kind. De perspectiefwissel alleen, kan je al uit de automatische piloot trekken.
  • Drie keer diep ademhalen: bewust ademhalen en stilstaan bij de situatie.
  • ‘Ja’ zeggen: erkennen hoe het is bij jou en bij je kind. Zonder weerstand of hoge stress kun je behoeftes erkennen en situaties gaan bijsturen. Daarmee heb je de ouder-kind ademruimte teruggebracht naar de essentie: afstemmen op wat er is, en vanuit liefde situaties beantwoorden.

 

Heel veel plezier met oefenen!


De ouder-kind ademruimte kan een flinke aardverschuiving teweeg brengen in gezinnen. Maar hoe groot het effect is, en hoe snel dat gaat, hangt af van heel veel factoren. Ik nodig je uit om het een maandje de tijd te geven.

En hebben jullie meer nodig? Plan dan een afspraak in mijn agenda en ik kijk met je mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.